Köpvillkor

Välkommen till Slöjd-Detaljers kundforum!

Har du en fråga? Vi har svarat på alla våra vanligaste frågor och samlat dom på ett ställe för att du snabbt och enkelt ska få hjälp.


I vårt kundforum finns svar på frågor om allt från leveranser, betalningar, returer, produkter och ”Fråga kreatören". Hittar du inte svaret kan du självklart ställa din egen fråga. Vi svarar så fort vi kan under helgfria vardagar mellan 8-16.

Gå till forumet!

Förlängt öppet köp till den 15 Januari!

Priser

Kunder i Norge, Danmark och Finland kan endast göra sina inköp via respektive lands försäljningskanal. Kunder från övriga länder kan göra sina inköp via vår Euro kanal. Priserna är i respektive lands valuta, du kan själv välja om du vill visa priser inkl. eller exkl. moms.

Produkter som det är utförsäljning på, gäller så långt lagret räcker. Mängdpriser gäller köp av angivet antal av samma artikelnummer om inget annat anges. Vissa av kampanjer gäller endast i webbutiken och vissa varor finns endast att köpa i butik.

Vikt och ytmått artiklar

Vid försäljning av artiklar i vikt och ytmått kan dessa sällan levereras exakt i den beställda kvantiteten. Vi väljer alltid så nära beställd kvantitet som möjligt. Ev. avvikelser specificeras på fakturan. När du betalar med kort dras kostnaden för vikt och ytmått varor separerat från övriga varor.

Betalning

Privatkunder

Faktura: Efter godkänd kreditprövning har du som privatkund, företag m.fl. möjlighet att handla via 20 dagars faktura, upp till 5000:-. Fyll i dina uppgifter och ange att du önskar faktura så görs kreditprövningen automatiskt via vår samarbetspartner Businesscheck. Enligt kreditupplysningslagen är kreditupplysningsföretag skyldiga att skicka en omfrågekopia varje gång en kreditupplysning görs på en privatperson. Tänk på att vi endast kan leverera varorna till din folkbokförings adress när du väljer betalningsalternativ faktura. Fakturan skickas med i paketet. Behöver du hjälp ring kundtjänst. Privatpersoner kan inte handla mot faktura i butik och kreditprövning kan inte göras i butik.

Postförskott: Du kan även välja postförskott. Vid leverans mot postförskott tillkommer Postens postförskottsavgift på 35,– utöver fraktavgiften. Om du önskar faktura men din kreditprövning inte godkänns skickar vi varorna mot postförskott.

Betalkort: Vi tar emot Visa, MasterCard, Electron och Maestro. När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS som kontrollerar kortets giltighet. DIBS är PCI-certifierat.

När vi levererar varan dras pengarna från ditt konto, inte innan men beloppet reserveras vid beställningstillfället och kan inte användas för andra inköp. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet. Din betalning är säkrad genom Diba, överföringen sker med SSL-kryptering vilket är industristandard för säkra betalningar. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC-nummer i vårt kundregister.

Om de lämnade betalkorts uppgifterna inte stämmer eller om täckning saknas, förbehåller vi oss rätten att leverera din order mot postförskott. I detta fall tillkommer postens postförskottsavgift.

Om du beställer läder i kvft och kilovaror, dras beloppet vid två tillfället då det inte är möjligt att bestämma i förväg vilken storlek skinnet har eller hur mycket kilovaran väger.

Företag, kommuner, landsting och statliga verksamheter

Faktura: Företag har möjlighet att handla via 30 dagars faktura efter godkänd kreditprövning. Fyll i dina uppgifter och ange att du önskar faktura så görs kreditprövningen automatiskt i kassan. Om du som företag vill handla mot faktura i butik måste du innan ditt besök i butiken kontakta kundtjänst för kreditprövning.

Även företag kan betala med kort eller postförskott, se här ovan.

Till förvaltningar inom kommun, landsting och stat levererar vi alltid mot 30 dagars faktura.

E-faktura: Använder din kommun sig av e-fakturering har vi en fullt utvecklad funktion för det. Behöver du mer information angående detta är du välkommen att kontakta oss på tel. 0511-26771.

Utebliven betalning

Vid utebliven faktura betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % över gällande referensränta samt påminnelseavgift med 50:-. Inkassoärenden handhas av Intrum Justitia.

Presentkort

Våra presentkort är giltiga i två år. Du kan betala med dem på webben eller i butik, det går även bra att delbetala med presentkortet om summan inte täcker hela ditt köp. Skulle summan på ditt presentkort överstiga beloppet du handlar för finns resterade utrymme lagrat på ditt presentkort och kan användas vid ett senare tillfälle.

Avgifter

På order tillkommer en reducerad fraktavgift på 60:-. Vid postförskott tillkommer även distributörens avgift med 35:-. Vid uthämtning i någon av våra butiker levererar vi fraktfritt. Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % över gällande referensränta samt påminnelseavgift med 60:-. Alla inkassoärenden handteras av Intrum Justitia.

Minderårig

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa från oss.

Restorder

Vi gör allt för att ha alla varor på lager, men tyvärr kan någon vara ta slut ibland. Vi restnoterar om värdet av dessa varor överstiger 150:-, och om varan beräknas inkomma inom rimlig tid. Varorna leveransbevakas åt dig och sänds senare utan fraktavgift. Om du önskar kan du avbeställa eller komplettera din restorder. Om varornas restordervärde understiger 150:- ber vi dig nybeställa. Tänk på att du alltid kan komplettera din restorder med flera varor utan att någon extra fraktkostnad tillkommer. Om någon av beställda varor är slut i lager och beräknas beräknas inkomma inom 5 dagar inväntas dessa innan leverans sker.

Ersättningsvaror

Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager, händer det att vi istället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med denna har du 30 dagars full returrätt och får pengarna för varan och frakten tillbaka.

Orderbekräftelse

När du handlar på www.slojd-detaljer.se får du en orderbekräftelse vid avslutad beställning och en till din e-post adress. Genom att skapa ett konto på Mina sidor kan du när du loggar in se dina aktuella order och vilken status de har samt dina tidigare order.

Dina varor levereras till dig med PostNord eller DB Schenker. Alla leveranser till förvaltningar inom stat, landsting och kommun levereras som företagspaket och körs ut till adressaten utan föregående avisering. Finns ingen som kan ta emot paketet skickas ett meddelande om vart paketet finns att hämta.

Privatkonsument hämtar paketet på närmaste utlämningsställe då de skickas med PostNord. Paket över 20 kg, längre än 1,5 meter eller vid fler än ett kolli, skickas med Schenker och körs efter överenskommelse ut till adressaten. När du tar emot varorna, kontrollera att kolliantal stämmer med frakthandlingen samt att inga skador finns på paketen. Vid ev. skador anmäl det till transportören omgående. Vill du att vi hjälper dig, ring kundtjänst 0511-26767.

När paketet som skickats med PostNord kommit fram till dig som är privatperson får du ett meddelande om var och när du kan hämta paketet. Uppge alltid ditt mobilnummer så får du besked via SMS. Om vi inte har ditt mobilnummer skickas ett e-post meddelande eller en post-avi. SMS-avisering går vanligtvis upp till 2 dagar snabbare än en post-avi så var noga med att uppge ditt mobilnummer för snabbare leverans. Paketet ligger kvar i 14 dagar hos PostNords ombud, om du inte hämtat ut det inom den tiden går paketet tillbaka till oss.

Om varorna skickats med Schenker levereras det genom deras eget distributionsnät, du som är mottagare aviseras via telefon, SMS, brev eller e-post för överenskommelse om utkörning. Vill du hämta ditt paket själv eller via bud på Schenkers terminal måste Schenker ha fått ett skriftligt godkännande av oss. Kontakta därför kundtjänst för ett godkännande om du vill hämta själv. Om sändningen inte tas emot inom 15 dagar går den tillbaka till oss.

Leveranstid

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 3 -5 arbetsdagar. Vid högsäsong kan det ta ytterligare någon dag. Om beräknat leveransdatum förskjuts mer än sex dagar kontaktar vi dig och informerar om anledningen till förseningen och ger ett nytt beräknat leveransdatum. 

Söka paket

När du har paketets kollid kan du söka paketet hos www.posten.se eller hos www.schenker.se för att se hur långt ditt paket har kommit på sin väg hem till dig.

Leveranser utanför Sverige

För leveranser till Norge, Danmark, Finland och övriga länder ber vi er besöka respektive lands webbsida. Genom att trycka på flaggan kan du enkelt byta försäljningskanal. Den engelska flaggan innebär leverans till samtliga länder förutom de som har en egen webbsida.

Delleveranser

Om en vara för tillfället inte finns i lager och detta resulterar i att din order blir delad i flera leveranser, leveransbevakar vi den åt dig och levererar den senare utan extra fraktkostnad om varornas värde överstiger 150:-. Vill du inte invänta varorna kan du avbeställa genom att kontakta kundtjänst. Restorder under 150:- expedieras ej utan kommer då att strykas från din order och reservationen på ditt kreditkort släpps. Om du vill invänta de varor som är tillfälligt slut i lager kan du i kassan markera komplett order så levereras alla varor samtidigt så snart de inkommit.

Transportförsäkring

Vi står för alla skador som kan uppstå vid transport till dig. Anmälan om skadat eller saknat gods skall göras till transportören. Behöver du hjälp, ring kundtjänst på telefon 0511-26767.

Transportskada

Vi står för ev. skador som kan uppstå vid transport till dig. Anmälan om skadat/saknat gods kan göras direkt när du hämtar din paket om det är tydligt redan vid leverans. Behöver du hjälp eller upptäcker transportskadan först när du öppnar paketet, kontakta kundtjänst. Anmälan om transportskada skall ske utan oskäligt dröjsmål från det skadan upptäckts.

Hämta i butik

Beställda varor kan om så önskas hämtas i någon av våra butiker. Du kan betala för varan då du hämtar den i butiken, betala med kort, Visa eller Mastercard, eller efter godkänd kreditprövning betala med faktura, dock kan man inte betala med faktura då man som privatperson handlar i butikerna.

Företag, förvaltningar m.fl. juridiska personer kan handla mot faktura även i butik. Ansökan måste dock göras via kundtjänst på tel 0511-26767 eller via webben, vi ber dig uppmärksamma att det kan ta någon dag att bli godkänd som faktura kund, vi ber dig också att ta med ditt kundnummer till butiken. Kreditupplysningar kan inte göras på plats i butiken.

Varor som hämtas i våra butiker levereras alltid fraktfritt.

Observera att när du väljer utlämningsställe butik är leveranstiden 2 - 5 arbetsdagar och du måste invänta leveransbesked via sms eller e-post att paketet är klart att hämta.

Reklamation

Vill du reklamera en vara kontakta gärna butiken där varan köptes, har du handlat i webbutiken eller via kundtjänst kontakta oss per telefon, mail eller post. Tänk på att du måste uppvisa kvitto för att kunna reklamera. Kontakta oss innan du returnerar en vara, ibland kan det räcka att vi skickar en reservdel.  Återsänd varan till oss som billigaste sätt eller efter överenskommelse med kundtjät. Varorna får inte skickas som postförskott eller efterkrav, vi löser då ej ut paketet. Spara kvittot på din gjorda retur då det är du som kund som måste bevisa att retur skett i de fall returen inte kommer oss tillhanda.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar dig att reklamera omgående efter att felet upptäckts, 2 månader anses alltid som en skälig tid för anmälan. Om vi godkänner reklamationen förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om det inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan utgått ur vårt sortiment återbetalar vi köpesumman och de ev. utlägg och kringkostnader du har haft med reklamationen. Återbetalning sker inom 14 dagar med samma betalningssätt som vid köpet. 

Legitimering

När du hämtar ditt paket på utlämningsstället, hämtar i någon av våra egna butiker eller får leveransen hemkörd av våra distributörer behöver du kunna legitimera dig. Namnet på legitimationen skall alltid överensstämma med namnet på mottagaren av försändelsen. Hämtar du åt någon annan behöver du visa både din och mottagarens legitimation.

Garantier

Vissa av våra produkter har garanti som innebär att att vi garanterar varans funktion och kvalité i ett antal år. Information om vilka varor det gäller och hur länge garantin är finns på produktbeskrivningen. Garanti och reklamationsrätt är två olika saker, garanti är ett frivilligt åtagande och är en komplettering till konsumentlagstiftningen.

Om ett ärende hänskjuts till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid nämndens rekommendation. Mer om ARN kan du läsa om här: www.arn.se . Adressen till ARN är Allmänna reklamationsnämnden Box 174 10123 Stockholm.

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Slöjd-Detaljer för att få hjälp. Mer information om din rätt som konsument hittar du på www.konsumentverket.se

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Hos oss har Du har full retur- och bytesrätt inom 30 dagar, ångerfristen löper ut 30 dagar efter att samtliga varor på ordern levererats. Vill du utöva din ångerrätt skall du innan 30 dagarna passerat, meddela oss skriftligt att du avser frånträda avtalet eller tillse att varan kommer oss till handa. Varor som inköps via postorder eller i webbshoppen kan bytas i någon av våra butiker och tvärtom. Retursedeln ifylls och återsändes med varan. Varor som återsändes i oskadat skick och ej har hanterats ovarsamt och mer än nödvändigt återbetalas till sitt fulla värde. Har varan hanterats i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattning varan anses ha minskat i värde. Varorna returneras till oss på billigaste sätt, de får inte återsändas mot postförskott eller efterkrav, de utlöses då ej av oss. När du utnyttjar ångerrätten för en enskild vara betalar vi tillbaka varans köpeskilling, du står för frakten. Då hela ordern returneras återbetalas även ev. tillkommande kostnader, du betalar dock för returfrakten. Återbetalning sker inom 14 dagar från den dagen vi mottagit ångermeddelandet eller då du som kund lämnar ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Retur och ångerrätt gäller ej för varor som anpassats efter dina önskemål eller på något sätt fått en personlig prägel, returrätten gäller heller inte för tidskrifter eller för cd-skivor där förseglingen brutits samt för varor där varan kan försämras eller blivit för gammal. På livsmedelsprodukter får förpackningen ej brytas. Önskas ny vara tas ny reducerad fraktavgift ut.

Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.

Returadress

Slöjd-Detaljer, Box 373,  Axvallagatan 10, 53224 Skara

Återbetalning

Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalar vi pengarna utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter vi mottagit returen eller kvitto på återsända varor. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt om inget annat överenskommits. Då betalning skett via konto använder vi Bankens utbetalnings service, meddela oss ditt personnummer alt. kontonummer så sätts pengarna direkt in på ditt bankkonto.

Outlösta paket

Skulle du ej lösa ut ditt paket, debiterar vi dig för hanterings- och fraktkostnader med 300:-. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Personuppgifter

När du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja beställningar och ge service till dig. Enligt GDPR (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller om du inte längre vill kvarstå kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna kundtjänst så hjälper vi dig. Mer information hittar du under Integritetspolicy.

Vi förbehåller oss rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter.

CE-märkning

Produkter som kan vara farliga att använda - t.ex. el-produkter, maskiner, personlig skyddsutrustning m.m. - måste vara CE-märkta för att få säljas på EU:s inre marknad. CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören garanterar att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märket saknas kan det innebära att produkten utgör en säkerhetsrisk och att tillverkaren inte känner till de regler som gäller. För mer information gå till www.swedac.se och klicka på CE-ikonen.

Vi reserverar oss för lokala avvikelser, tryckfel och slutförsäljning.

Slöjd-Detaljers organisationsnummer är: 556094-2350