Köpvillkor

Priser

Kunder i Norge, Danmark och Finland kan endast göra sina inköp via respektive lands försäljningskanal. Kunder från övriga länder kan göra sina inköp via vår Euro kanal. Priserna är i respektive lands valuta, du kan själv välja om du vill visa priser inkl. eller exkl. moms.

Produkter som det är utförsäljning på, gäller så långt lagret räcker. Mängdpriser gäller köp av angivet antal av samma artikelnummer om inget annat anges. Vissa av kampanjer gäller endast i webbutiken.

Vikt och ytmått artiklar

Vid försäljning av artiklar i vikt och ytmått kan dessa sällan levereras exakt i den beställda kvantiteten. Vi väljer alltid så nära beställd kvantitet som möjligt. Ev. avvikelser specificeras på fakturan. När du betalar med kort dras kostnaden för vikt och ytmått varor separerat från övriga varor.

Minderåriga 

För att expediera varor till köpare under 18 år, krävs målsmans godkännande. (Målsman står som orderbeställare.)

Betalning

Faktura. Till förvaltning inom stat, landsting och kommun samt rikstäckande organisationer sker försäljning mot 30 dagar netto. Privatkonsumenter kan ansöka om 20 dagars kredit upp till 5000:- och bedöms efter sedvanlig kreditprövning, ansök på www.slojd-detaljer.se eller ring kundtjänst 0511-267 67. Fakturan bifogas i paketet med varor. Obs!Privatkonsumenter kan inte betala mot faktura i butik.

Betalkort. När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS/DebiTech AB, som kontrollerar kortets giltighet. DIBS/DebiTech AB är PCI-certifierat. När vi levererar varan dras pengarna från ditt konto. Beloppet reserveras redan då ordern bokas och pengarna kan inte användas för andra inköp. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet. Överföringen sker med SSL-kryptering. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC-nummer i vårt kundregister. Om de lämnade betalkortsuppgifterna inte stämmer eller om täckning saknas, förbehåller vi oss rätten att leverera din order mot postförskott. I detta fall tillkommer postens postförskottsavgift. Vi tar emot Visa och MasterCard. Din betalning är säkrad genom Dibs. Ditt kortnummer sänds krypterat direkt till banken. Slöjd-Detaljer har inte tillgång till din kortinformation eller ditt bankkonto. Dibs använder sig av SSL kryptering vilket är industristandard för säkra kortbetalningar.

Postförskott. Om du väljer betalningsalternativ postförskott betalar du dina varor först när du hämtar ut varorna. Här tillkommer distributörens avgift på 35:-. Om du väljer faktura men inte blir godkänd i kreditprövningen, skickar vi dina varor mot portförskott.

Skicka inga förskott. Vi tar inget ansvar för pengar eller värden som skickas i brev.

Avgifter

Normalorder: På order tillkommer en reducerad fraktavgift på 60:-. Vid postförskott tillkommer även distributörens avgift med 35:-. Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % över gällande referensränta samt påminnelseavgift med 60:-. Alla inkassoärenden handhas av Intrum Justitia.

Transportskada

Vi står för ev. skador som kan uppstå vid transport till dig. Anmälan om skadat/saknat gods skall göras till Posten eller transportbolaget. Behöver du hjälp, ring kundtjänst tel. 0511-26767.

Restorder

Vi gör allt för att ha alla varor på lager, men tyvärr kan någon vara ta slut ibland. Vi restnoterar om värdet av dessa varor överstiger 150:-, och om varan beräknas inkomma inom rimlig tid. Varorna leveransbevakas åt dig och sänds senare utan fraktavgift. Om du önskar kan du avbeställa eller komplettera din restorder. Om varornas restordervärde understiger 150:- ber vi dig nybeställa. Tänk på att du alltid kan komplettera din restorder med flera varor utan att någon extra fraktkostnad tillkommer.

Ersättningsvaror

Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager, händer det att vi istället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med denna har du 30 dagars full returrätt och får pengarna för varan och frakten tillbaka.

Leveranser

Dina varor levereras till dig med Posten eller Schenker BTL. Alla leveranser till förvaltningar inom stat, landsting och kommun körs ut till adressaten. Privatkonsument hämtar ut pakten. När du tar emot varorna, kontrollera att antal kolli stämmer med frakthandlingen samt att inga skador finns på paketen. Leveranstiden är 1-3 dagar, vid högsäsong något längre.

Hämta i butik

Beställda varor kan om så önskas hämtas i någon av våra butiker. Vid godkänd kreditprövning kan beställda varor betalas mot faktura, dock kan man inte betala mot faktura då man handlar i butikerna. Företag / förvaltningar kan handla mot faktura även i butik. Ansökan måste dock göras via kundtjänst på tel 0511-26767, vi ber dig uppmärksamma att det kan ta någon dag att bli godkänd som faktura kund, vi ber dig också att ta med ditt kundnummer till butiken.

I Skarabutiken kan paketet hämtas tidigast dagen efter beställningen gjorts, vid beställning till övriga butiker meddelar vi dig via sms eller mail när paketet kan avhämtas. Var noga med att uppge mobilnummer vid beställning för snabbare hantering.

Frostkänsliga varor

Frostkänsliga artiklar levereras endast med post vid frysrisk.

Reklamation

Skulle vi leverera fel antal eller felaktig vara är vi angelägna om att Du meddelar oss snarast möjligt, så att vi kan rätta till felet. Ny vara skickas kostnadsfritt till dig och returfrakten återbetalas. Återsänd varan till oss som "Postorder kundretur" eller efter överenskommelse med oss via biltransport. Varorna får ej skickas som postförskott eller efterkrav. Kontakta oss gärna innan du returnerar en vara, ibland kan det räcka att vi skickar en reservdel. Om ett ärende hänskjuts till Allmänna reklamationsnämnden följer vi alltid nämndens rekommendation.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Hos oss har Du har full retur- och bytesrätt inom 30 dagar, ångerfristen löper ut 30 dagar efter mottagen vara. Vill du utöva din ångerrätt skall du innan 30 dagarna passerat, meddela oss via brev, fax eller e-post att du avser frånträda avtalet eller tillse att varan kommer oss till handa. Varor som inköps via postorder eller i webbshoppen kan bytas i någon av våra butiker och tvärtom. Retursedeln ifylls och återsändes med varan. Varor som återsändes i oskadat skick och ej har hanterats mer än nödvändigt återbetalas till sitt fulla värde. Har varan hanteras i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattning varan anses ha minskat i värde. Varorna returneras till oss på billigaste sätt, de får inte återsändas mot postförskott eller efterkrav, de utlöses då ej av oss. När du utnyttjar ångerrätten för en enskild vara betalar vi tillbaka varans köpeskilling, du står för frakten. Då hela ordern returneras återbetalas även ev. tillkommande kostnader, du betalar dock för returfrakten. 

Retur och ångerrätt gäller ej för varor som anpassats efter dina önskemål eller på något sätt fått en personlig prägel, returrätten gäller heller inte för tidskrifter eller för cd-skivor där förseglingen brutits samt för varor där varan kan försämras eller blivit för gammal. På livsmedelsprodukter får förpackningen ej brytas. Önskas ny vara tas ny reducerad fraktavgift ut.

Återbetalning

Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalar vi pengarna utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter vi mottagit returen eller kvitto på återsända varor. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt om inget annat överenskommits. Då betalning skett via konto använder vi Bankens utbetalnings service, meddela oss ditt personnummer alt. kontonummer så sätts pengarna direkt in på ditt bankkonto.

Outlösta paket

Skulle du ej lösa ut ditt paket, debiterar vi dig för hanterings- och fraktkostnader med 300:-. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Personuppgifter

När du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja beställningar och ge service till dig. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller om du inte längre vill kvarstå kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av Slöjd-Detaljer och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Slöjd-Detaljer använder uppgifter från kundregistret för utskick av kataloger och information om våra produkter.  Du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev, denna prenumeration kan när som helst avbrytas genom länken som står längst ner i nyhetsbrevet..

Vi förbehåller oss rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter.

CE-märkning

Produkter som kan vara farliga att använda - t.ex. el-produkter, maskiner, personlig skyddsutrustning m.m. - måste vara CE-märkta för att få säljas på EU:s inre marknad. CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören garanterar att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märket saknas kan det innebära att produkten utgör en säkerhetsrisk och att tillverkaren inte känner till de regler som gäller. För mer information gå till www.swedac.se och klicka på CE-ikonen.

Vi reserverar oss för ev. feltryck. 

Slöjd-Detaljers organisationsnummer är: 556094-2350