FAQ - Vanliga frågor

  • Jag vill inte ha nyhetsbrev från er längre, hur gör jag? 

För att avregistrera dig från nyhetsbrevet klickar du på länken längst ner i nyhetsbrevet.

  • Var är min faktura? 

En faktura medföljer i paketet när du är privatkonsument. Om du är företag eller institution skickar vi fakturan i separat brev. Behöver du en kopia av fakturan ber vi dig kontakta kundtjänst så skickar vi en ny.  E-fakturor skickas digitalt.

  • Kan jag byta eller returnera en vara? 

Du har 30 dagars ångerrätt från det att du mottagit paketet. Det betyder att du inom tidsramen kan välja att byta varan till en annan vara eller att få pengarna tillbaka. Vill du byta till en annan vara debiteras ny fraktavgift. Du kan byta varor du köpt via webben i någon av våra butiker och tvärtom. Se även fullständiga köpvillkor.

  • Jag har fått fel vara, hur gör jag nu?

Är varan felexpedierad så betalar vi returfrakten, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Om du har vägarna förbi något av våra butiker går det även bra att byta varan där, tag gärna med med följesedeln/fakturan som låg i paketet då den är ditt kvitto men då du handlat i webbshoppen kan vi söka upp din faktura. När du skickar in en vara som är köpt i butik för byte måste dock kassakvittot medsändas.

  • Hur får jag tillbaka pengarna för de varor jag har returnerat?

Om du har betalat med kort så återför vi pengarna till ditt konto. Har du hämtat dina varor mot postförskott eller betalat med faktura, sätts dina pengar in på ditt bank- eller personkonto via SUS. Ange bara ditt personnummer på returnotan. Har du inte angivit ditt personnummer utbetalas pengarna på en avi som kan inlösas i banken, sätts inte pengarna in på något konto tar banken en avgift.

  • Kan jag byta en vara jag köpt på Internet i butik? 

Det går bra. Du kan även byta ett butiksköp genom att skicka in varan till oss. Har du köpt varan i butik skall kvitto uppvisas vid byte. Har du handlat på internet kan vi med hjälp av ditt kundnummer leta upp fakturan om du inte har den kvar.

  • Kan jag beställa varor på webben och hämta dom butiken? 

Det går bra att hämta beställda varor i alla våra butiker. I Skarabutiken kan varorna hämtas dagen efter, i övriga butiker får du ett meddelande via sms eller e-post när varorna finns att hämta. Efter godkänd kreditprövning kan du betala med fakturan som ligger i paketet. Du kan dock inte komplettera din faktura utan alla butiksköp betalas kontant eller med kort. Vissa artiklar lagerförs inte i butikerna, dessa kan du alltid beställa och hämta i butiken.

  • Kan man handla i butikerna och betala mot faktura? 

Nej, när man handlar varor direkt i butiken är det inte möjligt att betala mot faktura som privatkonsument, då sker all betalning kontant eller med kort. Som företag har du möjlighet att handla mot faktura efter ansökan och godkänd kreditprövning. Ansök hos kundtjänst på telefon 0511-26767, tänk på att det ibland kan ta någon dag innan din ansökan är klar. Då du fått din ansökan godkänd är det bra om du har med dig ditt kundnummer till butiken när du vill handla.

  • Hur gör man för att registrera sig? 

När man vill registrera sig på webben för att få tillgång till historik m.m. gör man det genom att trycka på registrera dig. Skriv i dina uppgifter, därefter får du ett e-post med dina inloggningsuppgifter.

Det går bra att registrera fler användare på ett kundnummer, den som först registrerat sig blir administratör för kontot. Registrerar man sig efter administratören så blir man användare och får även då ett e-post med inloggningsuppgifter.

Den som sedan tidigare är registrerad som användare kan även logga in på webben via sitt konto och den vägen lägga till nya användare. Då går man till fliken redigera användare. Här fyller man i den nya användarens e-postadress. Den nya användaren får ett e-post skickat till sig där det finns en länk som man ska trycka på för att bekräfta sin registrering, därefter får man ytterligare ett e-post med användaruppgifter.

Det är också möjligt att registrera sig på flera kundnummer med samma e-postadress.
Man registrerar sig som vanligt första gången. När man sedan vill registrera sig på ytterligare ett eller flera kundnummer så fyller man i sina uppgifter precis som tidigare, men när man trycker på registrera så får man upp ytterligare fält där man ska fylla i det kundnumret man vill registrera sig på samt lösenordet på den första registreringen. Detta gör vi för att koppla ihop e-postadressen på flera kundnummer så att man slipper ha fler inloggningsuppgifter. Vid inloggning därefter kommer alltid frågan vilken kund man vill logga in på och man har samma lösenord oavsett vilket kundnummer man vill använda.

  • Jag kan inte logga in på Mina Sidor

På inloggningssidan kan du be om en länk för att skapa ett nytt lösenord, detta skickas till din registrerade e-postadress. Glöm inte att titta i skräpposten om du inte får något meddelande.

  • Jag vill lägga till/ändra på min order, hur gör jag då?

Samma dag som du gjort beställningen kan du lägga till varor via webbshoppen, övrig tid kan du ringa vår kundtjänst så hjälper vi dig där om möjligt. När din order skickats till lagret för packning går det inte längre att komplettera ordern.

  • En vara är slut på webbutiken men finns i en fysisk butik, kan butiken skicka den till mig?

Nej, vi kan inte skicka varor från våra butiker, alla order skickas endast direkt från centrallagret.

  • Jag vill ha SMS-avisering när mitt paket kommer.

Skriv in ditt mobilnummer när du gör din beställning så skickas det ut ett SMS när paketet finns att hämta på ditt utlämningsställe.

  • Vad är minsta ordervärde?

Vi har inget minsta ordervärde. Observera dock att eventuella restorder under 150 kr inte expedieras utan varan måste då beställas om vid ett senare tillfälle.

  • Jag vill beställa katalog, hur gör jag? 

Skicka ett e-post meddelande till order@slojd-detaljer.se eller ring kundtjänst på telefon 0511-26767. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att det kan ta upp till 3 veckor innan du får katalogen i din brevlåda.