Köpvillkor

Köpvillkor

Lagersaldo: De lagersaldon som visas i webbshoppen gäller för kunder som handlar på distans och även för butikskunder i Skara. Malmö- och Stockholmsbutikens lagersaldon kan vi tyvärr inte visa, vi ber er därför att vid behov ringa kundtjänst och fråga.

Priser: Priser: Kunderna i Norge, Danmark och Finland kan endast göra sina inköp via respektive lands försäljningskanal. Kunder från övriga länder kan göra sina inköp via vår Euro kanal eller kontakta kundtjänst i Sverige. Priserna är i svenska kronor. Du kan själv välja om du vill visa priser inkl. eller exkl. moms. Priserna gäller tills vidare. För de produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Vi reserverar oss för prisändringar på grund av ändrad moms , stora förändringar i valutaläget eller inköpspriser, samt ev. nya lagstadgade avgifter. Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller vi oss rätten att annullera ordern. Produkter som är under outlet gäller så långt lagret räcker. Mängdpriser gäller köp av angivet antal av samma artikelnummer, om inget annat anges. Vissa av våra priser gäller endast i vår internetbutik.

Prisvärt: En del varor är märkta med en prisvärd symbol. På dessa varor har vi och leverantören ansträngt oss extra mycket för att du skall få bästa möjliga kvalité till lägsta möjliga pris.

Vikt och ytmått artiklar: Vid försäljning av artiklar i vikt och ytmått kan dessa sällan levereras exakt i den beställda kvantiteten. Vi väljer alltid så nära beställd kvantitet som möjligt. Ev. avvikelser specificeras på fakturan.

Minderåriga: För att expediera varor till köpare under 18 år, krävs målsmans godkännande. (Målsman står som orderbeställare.)

Betalningsvillkor: Till förvaltning inom stat, landsting och kommun samt rikstäckande organisationer sker försäljning mot 30 dagar netto. Privatkonsumenter, företag, m.fl. kan ansöka om 20 dagars kredit upp till 5000:- och bedöms efter sedvanlig kreditprövning, ansök på www.slojd-detaljer.se eller ring kundtjänst 0511-267 67. Fakturan bifogas i paketet med varor. Övrig försäljning mot postförskott eller med kortbetalning. OBS! Skicka inga förskott. Vi tar inget ansvar för pengar eller värden som skickas i brev.

Betalsätt: Betalkort
Fraktavgift 60:-. Inga övriga kostnader tillkommer.

När du bekräftar din order skickas dina uppgifter till vår samarbetspartner, DIBS/DebiTech AB, som kontrollerar kortets giltighet. DIBS/DebiTech AB är PCI-certifierat.

När vi levererar varan dras pengarna från ditt konto, inte innan. Däremot reserveras beloppet och kan inte användas för andra inköp. Om vi av någon anledning inte kan expediera din order inom de tidsramar som din kortutgivare ställer, släpps det reserverade beloppet. Överföringen sker med SSL-kryptering. Vi sparar/hanterar inte några kortnummer eller CVC-nummer i vårt kundregister.

Om de lämnade betalkortsuppgifterna inte stämmer eller om täckning saknas, förbehåller vi oss rätten att leverera din order mot postförskott. I detta fall tillkommer postens postförskottsavgift.
Vi tar emot Visa och MasterCard. Vi tar ej emot American Express och Diner.

Din betalning är säkrad genom Dibs.
Ditt kortnummer sänds krypterat direkt till banken.
Butiksinnehavare har inte tillgång till din kortinformation eller ditt bankkonto.
Dibs använder sig av SSL kryptering vilket är industristandard för säkra kortbetalningar.

Avgifter: Normalorder: På order som betalas mot faktura tillkommer en reducerad fraktavgift 60:-. Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % över gällande referensränta samt påminnelseavgift med 60:-. Inkassoärenden handhas av Intrum Justitia. Handlar du mot postförskott debiterar vi fraktavgift med 60:- samt postförskottsavgift med 35:-.

Transportskada: Vi står för ev. skador som kan uppstå vid transport till dig. Anmälan om skadat/saknat gods skall göras till Posten eller transportbolaget. Behöver du hjälp, ring vår kundtjänstavdelning tel. 0511-26767.

Restorder: Vi gör allt för att ha alla varor på lager, men tyvärr kan någon vara ta slut ibland. Vi restnoterar då om värdet av dessa varor överstiger 150:-, och om varan beräknas inkomma inom rimlig tid. Varorna leveransbevakas åt dig och sänds senare utan fraktavgift. Om du önskar kan du avbeställa eller komplettera din restorder. Om varornas restordervärde understiger 150:- ber vi dig nybeställa. Tänk på att du alltid kan komplettera din restorder med flera varor utan att någon extra fraktkostnad tillkommer.

Ersättningsvaror: Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager, händer det att vi istället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med denna har du 30 dagars full returrätt och får pengarna för varan och frakten tillbaka.

Leveranser: Dina varor levereras till dig med Posten eller Schenker BTL. Alla leveranser till förvaltningar inom stat, landsting och kommun körs ut till adressaten. OBS! När du tar emot varorna, kontrollera att kolliantal stämmer med frakthandlingen samt att inga skador finns på paketen. Leveranstiden är 3-5 dagar.

Hämta i butik: Beställda varor kan om så önskas hämtas i någon av våra butiker. Varorna kan efter godkänd kreditprövning betalas mot fakturan som ligger i paketet. Vid köp i butiken är det dock ej möjligt för privatkonsumenter att få betala mot faktura, då sker all betalning kontant eller med kort. Företag kan efter godkänd kreditprövning betala mot faktura även i butikerna. Ansökan måste dock göras via kundtjänst på tel 0511-26767, vi ber dig uppmärksamma att det kan ta någon dag att bli godkänd som faktura kund, vi ber dig också att ta med ditt kundnummer till butiken.

I Skarabutiken kan paketet kan hämtas tidigast dagen efter beställningen gjorts, vid beställning till övriga butiker meddelar vi dig per telefon, sms eller mail när paketet kan avhämtas.

Frostkänsliga varor: Frostkänsliga artiklar levereras endast med post vid frysrisk.

Reklamation: Skulle vi leverera fel antal eller felaktig vara är vi angelägna om att Du meddelar oss snarast möjligt, så att vi kan rätta till felet. Ny vara skickas kostnadsfritt till dig och returfrakten återbetalas. Återsänd varan till oss som "Postorder kundretur" eller efter överenskommelse med oss via biltransport. Varorna får ej skickas som postförskott eller efterkrav. Kontakta oss gärna innan du returnerar en vara, ibland kan det räcka att vi skickar en reservdel. Om ett ärende hänskjuts till Allmänna reklamationsnämnden följer vi alltid nämndens rekommendation.

Ångerrätt/öppet köp:
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Hos oss har Du har full retur- och bytesrätt inom 30 dagar, ångerfristen löper ut 30 dagar efter mottagen vara. Vill du utöva din ångerrätt skall du innan 30 dagarna passerat, meddela oss klart och tydligt t.ex. via brev, fax eller e-post att du avser frånträda avtalet eller tillse att varan kommit oss till handa. Varor som inköps via postorder eller i webbshopen kan bytas i någon av våra butiker och tvärtom. Retursedeln ifylls och återsändes med varan. Varor som återsändes i oskadat skick och ej har hanterats mer än nödvändigt återbetalas till sitt fulla värde. Har varan hanteras i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattning varan anses ha minskat i värde. Varorna returneras till oss på billigaste sätt, de får inte återsändas mot postförskott eller efterkrav, de utlöses då ej av oss. När du utnyttjar ångerrätten för en enskild vara betalar vi tillbaka varans köpeskilling, du står för frakten. Då hela ordern returneras återbetalas även fraktkostnad och andra ev. tillkommande kostnader, du betalar dock för returfrakten.
Retur och ångerrätt gäller ej för varor som anpassats efter dina önskemål eller på något sätt fått en personlig prägel, returrätten gäller heller inte för tidskrifter eller för cd-skivor där förseglingen brutits samt för varor där varan kan försämras eller bli för gammal. På livsmedelsprodukter får förpackningen ej brytas. Önskas ny vara tas ny reducerad fraktavgift ut.

Återbetalning:
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalar vi pengarna utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter vi mottagit returen eller kvitto på återsända varor. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt om inget annat överenskommits. Då betalning skett via konto använder vi Bankens utbetalnings service, meddela oss ditt personnummer alt. kontonummer så sätts pengarna direkt in på ditt bankkonto.

Outlösta paket: Skulle du ej lösa ut ditt paket, debiterar vi dig för hanterings- och fraktkostnader med 300:-. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Kundregister: Slöjd-Detaljer är ansvarig för alla personuppgifter som vi lagrar i vårt register. Uppgifterna används för vår egen och ibland även andra seriösa företags marknadsföring, som ger dig tillgång till intressanta erbjudanden. Du kan när som helst tacka nej till sådana erbjudanden genom att kontakta vår kundtjänst på tel 0511-26767

CE-märkning: Produkter som kan vara farliga att använda - t.ex. el-produkter, maskiner, personlig skyddsutrustning m.m. - måste vara CE-märkta för att få säljas på EU:s inre marknad. CE-märkningen innebär att tillverkaren eller importören garanterar att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav.
Om CE-märket saknar kar det innebära att produkten utgör en säkerhetsrisk och att tillverkaren inte känner till de regler som gäller. För mer information gå till www.swedac.se och klicka på CE-ikonen.

Organisationsnummer:
556094-2350